Honda BF75

Honda was de eerste die in 1964 een 4-takt buitenboordmotor op de markt bracht, type GB30. In 1973 werd de B75 geïntroduceerd, de eerste 7.5 pk BBM. Deze motor werd in 1978 opgevolgd door een verbeterde versie, de BF75. Op deze Engelstalige website kun je wat leuke achtergrondinformatie vinden over deze buitenboordmotor. Een korte samenvatting van die site staat hieronder:

———-

The old (blue & white) Honda BF75 and BF100 were essentially the same engine with the aforementioned changes in cam and carb. The ‘new’ Honda BF9.9 and BF15 are an entirely different design. Furthermore, the old BF100 is still made and now marketed as the BF8. Prior to about 1988 the horsepower was designated by the FLYWHEEL horsepower, after that, it was designated by available horsepower at the PROP; thus the old BF100 really put about 8HP at the prop.

There is no economical or practical way I know of to hop-up the old BF100 (at least not in the way of parts swaps). The new BF9.9 actually puts out 13.2HP (at the prop). It is limited to 9.9HP (for legal reasons on small inland lakes requiring “less than 10HP”) by a stop screw in the throttle system. Removal of this screw gives you 13.2 HP engine with a power curve that puts the max torque a little lower in the power band as compared to the BF15.

Various props can be used on the Hondas. There are several available thru Honda and Michigan Prop. Size depends on what you’re trying to accomplish. The props are all the same (from a fit standpoint) for the BF75, the BF100 and the BF8. They are quite different for the BF9.9/15 as it uses thru-the-hub exhaust.

The B75’s (7.5 hp) were first, starting in 1973. They’re completely white. The BF75 (7.5 hp) was an improved version of the B75 and started in 1978. The BF100 was introduced at the same time with bigger carb jets and different cam for 9.9 hp. In 1987 they started rating hp at the prop instead of the flywheel.

The BF75 was dropped (it puts out about 6 hp at the prop) and the BF100 was given the new designation of BF8 to reflect the 8 hp it put out at the prop. It is still available and the oldest continuous model in Honda’s line up: 1978 to present.

With the BF100 (the 9.9 of the time) becoming an 8, Honda needed a new 9.9. That came in 1987. They engineered it as a 15 hp engine, the BF15, and detuned it by changing the cam and carb jets. When they did this they only got the engine down to 13.2 hp.

———-

TinTin werd tot juni 2017 voortgestuwd door deze Honda BF75 buitenboordmotor. Het is een betrouwbare 2 cilinder, 4 takt motor met een vermogen van 7,5 pk. Het betreft een pre-1997 uitvoering die nog uitgevoerd is met contactpuntjes voor de ontsteking. Inmiddels is deze motor vervangen door een Mercury Sailpower 5 pk.

BF75 staartstuk

De aandrijfas in het staartstuk was vastgeroest waardoor het niet mogelijk was om de impeller te controleren/ vervangen. Via marktplaats heb ik een gebruikt staartstuk gevonden en dat opgeknapt.

BF75 koeling

Op een gegeven moment werd de controlestraal van het koelwater duidelijk minder. Na demontage van het inlaatspruitstuk bleek al snel dat de koelkanaaltjes verstopt waren door kalkaanslag en dat de thermostaat ook nodig aan vervanging toe was. Houd er rekening mee dat je bij demontage van het inlaatspruitstuk beide pakkingen zal moeten vervangen. Op de foto’s ´kun je zien dat één van de pakkingen nog in redelijke staat is, de andere pakking heb ik moeten losschrapen van het aluminium.  De boutjes van het inlaatspruitstuk kunnen erg vast zitten door galvanische corrosie en als je pech hebt breekt er één af. In latere versies van de BBM (BF8) heeft Honda de boutjes vervangen door draadeinden met een dopmoer. Gebruik bij montage een beetje kopervet op de boutjes.

Omdat de controlestraal in hoofdzaak door het inlaatspruitstuk loopt zal de temperatuur van deze straal niet erg veel oplopen als de motor warm wordt. In één van de bijlages staat het stroomschema van het koelwater.

BF75 documentatie

Onderstaand kun je de technische documentatie van de BF75, en zijn sterkere broer de BF100, downloaden.

1978-01-honda-outboards-2-130hp
BF75-BF100 shop manual 1978-1985
BF75-BF100 parts catalogue
BF75-BF100 owners manual
Service manual BF75-BF8A-BF100
BF100-carburetor-adjustment
Koeling BF75-BF100
Honda carburation manual
Afstelling pilot screw BF75-BF100

Saildrive Volvo Penta MB2A/50S

Het motorblok van de BF75 wordt gebruikt in de saildrive van Volvo Penta, type MB2A/50S. Daardoor zijn veel onderdelen uitwisselbaar. Hieronder kun je wat algemene info downloaden van deze saildrive en het workshop-manual.

MB2A/50S 1978 brochure
MB2A/50S 1980 brochure
MB2A/50
S workshop manual