Zondag 17 juni hebben Lisanne en ik TinTin overgevaren van Akersloot naar IJmuiden. Was een mooie tocht samen met Peter van de Tuimelaar en onderweg leuke foto’s en video’s van elkaars bootjes gemaakt. In de Marina in IJmuiden lagen al een aantal small shippers en gezellig bijgepraat. ’s Avonds heerlijk gegeten in het strandrestaurant Zilt aan Zee.
De volgende morgen, 18 juni, uitgebreid ontbeten en nog wat klusjes gedaan. Inmiddels waren de meeste bootjes binnengekomen en begonnen de veiligheidsinspecties. ’s Avonds na het palaver weer gegeten in Zilt waarbij Joost uitleg heeft gegeven over Weather4D, een mooi routeringsprogramma dat de meest optimale route berekend aan de hand van windverwachting en stroming. Verwachting voor dinsdag was niet al te gunstig met een wind uit zuidwestelijke richting. Plan is in elk geval om langs de kust te blijven varen en over te steken ter hoogte van de Maasmonding.
Dinsdag, 19 juni, begon het grote avontuur en na het palaver om 5:00 zijn we om 6:10 tussen de pieren doorgegaan op weg naar Pin Mill. Eerst een stukje naar het noorden en toen langs de kust afgezakt richting Zandvoort. Er stonden aardige golven, windje bf4 uit ZW en TinTin danste door het water. Aan het einde van de middag lagen we ter hoogte van Scheveningen en begonnen we aan de oversteek. Lisanne was inmiddels behoorlijk zeeziek geworden en niet lang daarna moest ik het ook ontgelden. De volgende uren zijn voor mij een zwart gat en het enige dat ik me herinner is dat ik apatisch in de kuip heb gezeten en eigenlijk weer terug wilde naar IJmuiden. Met Lisanne ging het niet veel beter en vanaf dat moment hebben we een westelijke koers aangehouden waarbij we nauwelijks genavigeerd hebben. Het contact met de andere small shippers waren we inmiddels kwijtgeraakt. ’s Nachts door een groot mistgebied gevaren terwijl de wind nog goed doorstond met een rif dat wat rust gaf. Eten ging met grote moeite maar slapen ging gelukkig goed ondanks het stampen van de boot.
‘s Ochtends, 20 juni, ging het gelukkig met de gezondheid weer wat beter en kwamen we erachter dat we veel te noordelijk waren uitgekomen en ter hoogte van Lowestoft lagen, ongeveer 30 mijl uit de kust. Goed ontbeten en bekeken wat de opties waren. Rond een uur of 11 was de zon weer doorgekomen en de wind kwam nog steeds uit het zuidwesten. Met hernieuwde energie hebben we toen besloten om alsnog naar Pin Mill te gaan. Hoog aan de wind stampend naar het zuiden met een rif in het grootzeil. Helaas was de bevestiging van de stuurautomaat afgebroken waardoor we op de hand moesten sturen. Binnen konden we het ook niet goed drooghouden door de golven die constant overkwamen. In de loop van de middag viel de wind weg en draaide even naar het noordwesten waardoor we lekker wat mijlen konden pakken. Helaas was dat van korte duur en werd het een paar uur windstil waardoor de BBM aan moest.
Op 21 juni, ’s nachts rond 2 uur, hoorde we een melding op kanaal 16 van Dover coastguard dat er een Nederlands zeiljacht vermist werd, lengte 6,20 mtr met de naam TinTin. Onderstaand bericht is op hetzelfde moment verstuurd via Navtex door de Nederlandse Kustwacht:
Lisanne heeft meteen gereageerd op de marifoonoproep en verteld dat alles goed was en dat we door zeeziekte uit koers waren geraakt en het contact met de rest van de SSR hadden verloren. Daarna nog twee keer contact gehad met de coastguard en ook nog een leuk gesprek met een stuurman op de Stena Line.
In de januari editie 2020 van het maandblad Zeilen is een goed artikel opgenomen over de achtergronden van onze vermissing. Wat is de rol van de kustwacht en welke acties worden er bij zo’n vermissing allemaal genomen. Dit artikel kun je hieronder downloaden.
De wind was inmiddels aangetrokken tot een ruime bf5 uit het westen waardoor we bijna een 2e rif moesten steken. We konden de noordelijke ingang bij Harwich (North Shipwash) mooi volgen langs de boeien totdat de koers te hoog werd. Toen op de BBM het laatste stuk gevaren waarbij we nog steeds een stevige wind en stroom tegen hadden. Dit bleef zo totdat we in Woolverstone rond een uur of 7 eindelijk konden aanleggen. Het welkom was hartverwarmend na ruim 48 uur op zee.
Donderdag, 22 juni, eerst een heerlijke douche genomen en ontbeten. De zon scheen en de wind was sterk afgenomen. De boot uitgeruimd en alle natte spullen in de zon te drogen gehangen. Daarna leuk bijgepraat met andere small shippers en ervaringen uitgewisseld. Reparatie van de bevestiging van de stuurautomaat viel gelukkig mee. ’s Avonds heerlijk met z’n allen gegeten in de Butt & Oyster in Pin Mill waar we een apart zaaltje hadden.
Verwachting voor vrijdag, 22 juni, was een NW wind bf4/5 die later overging in windstilte. Met het afgaande tij zijn we rond 9:30 vertrokken en de fok vervangen door de genua. Dit zeil geeft veel meer snelheid en al snel kwam de Beluga, die eerder was vertrokken, in zicht. Helaas konden we met de genua en de zuidgaande stroming niet genoeg hoogte houden om het windpark Greater Gabbard noordelijk te kunnen ronden. Lisanne heeft hem nog vervangen door de fok maar helaas moesten we toch naar het zuiden afbuigen wat ons veel tijd heeft gekost. Achteraf hadden we de BBM moeten aanzetten, maar ja, daar denk je nu aan. Uiteindelijk moesten we nog verder naar het zuiden afzakken omdat vlak onder het park shippinglanes lopen. De wind was inmiddels wat geruimd naar noord en hoog aan de wind konden we net aan een oostelijke koers aanhouden met stroom uit het noorden. Bij de kentering werd de wind steeds minder en viel weg. Toen hebben we besloten om de BBM aan te zetten. Met een klein beetje gas liepen we zo’n 5 knopen naar het noorden. ’s Avonds een lekkere vriesdroogmaaltijd klaargemaakt met de Jetboil.
Zaterdagmorgen, 23 juni, begon met een fantastische zonsopgang. Daarna met de Jetboil een stevig ontbijt klaargemaakt. De BBM heeft gedraaid tot ongeveer 30 mijl uit de kust bij IJmuiden. Toen wakkerde de wind wat aan en met een westelijke wind konden we onder zeil koers zetten naar IJmuiden. Onderweg zijn we bekeken door een vliegtuig van de kustwacht die een paar keer boven ons cirkelde en onderstaande foto heeft gemaakt.
Ook nog een bezoek gehad van een snelle rib van de kustwacht waarbij 2 douaniers aan boord zijn geweest. Uiteindelijk konden we 20:30 aanleggen in de Marina in IJmuiden waar we met de auto zijn opgehaald en naar huis gebracht.
Maandag, 25 juni, heb ik TinTin teruggevaren naar Akersloot waarmee we deze indrukwekkende tocht gelukkig goed konden afsluiten
In het augustus nummer van Zeilen in 2018 is een leuk artikel verschenen over deze tocht. Het was de eerste keer dat als bestemming voor Pin Mill is gekozen in plaats van Lowestoft.