In juni 2017 hebben we de Honda BF75 vervangen door een Mercury Sailpower 5 pk. Belangrijkste reden was het hoge gewicht van de Honda aan de spiegel. De BF75 weegt 36 kg en de Mercury is met een gewicht van 25 kg een stuk lichter.
Voorkeur ging wel duidelijk uit naar een buitenboordmotor met een werkschroef. De Mercury BBM is speciaal ontworpen voor aandrijving van een waterverplaatser zoals een zeiljacht en beschikt over een werkschroef en een oplaadspoel. Uitlaatgassen lopen door de schroefas en draaien om bij het achteruitvaren. Eerste ervaringen op het meer zijn erg goed. De BBM draait rustig en heeft (ruim) voldoende vermogen, vooral ook bij het achteruitvaren.
Mercury Sailpower servicemanual
Sinds het voorjaar van 2018 zijn we in het bezit van het servicemanual van deze BBM. Mocht je geinteresseerd zijn in een deel van het manual stuur me dan even een berichtje via de contactpagina.
FourStroke-5-PK-Sailpower
Mercury manual 5 pk
mercury_buitenboordmotoren_brochure
Mercury F4-5-6 partslist
Test 6 pk buitenboordmotoren
Onderstaand een interessante vergelijkende test van 6 pk buitenboordmotoren. Vaak zijn de 4-5-6 motoren identiek met uitzondering van de sproeier(s) in de carburateur.
Mercury Sailpower Carburateur
Aan het eind van het vaarseizoen 2019 heb ik de motor laten draaien totdat hij afsloeg. Hiermee kun je voorkomen dat er benzine achterblijft in de carburateur die kan “vergommen” en verstopping kan veroorzaken. Het voorjaar 2020 de motor weer achter de boot gehangen en hij startte vrijwel direct. Echter, bij gasgeven kwam de BBM niet goed op toeren en sloeg af. Dat duidt op een tekort aan benzine en kan veroorzaakt worden door een vervuilde carburateur.
In eerste instantie het probleem proberen op te lossen door een carburateurreiniger (Forte Motor Power 1) aan de benzine toe te voegen. Dit gaf helaas geen verschil. Toen de BBM mee naar huis genomen en de carburateur gedemonteerd. In de vlotterkamer dreef inderdaad wat zwarte vervuiling. Het binnenwerk goed schoongemaakt met Forte en de belangrijkste onderdelen (Zie tekening: Jets 4 & 7, Nozzle 6) doorgespoten met perslucht. Helaas bleek na montage het euvel nog steeds niet verholpen en moest er verder worden gezocht. Uiteindelijk bleek het probleem veroorzaakt te worden door het gaatje in de Main Jet (7) dat door vervuiling een beetje dicht was gaan zitten. Op het oog was het gaatje wel open maar toch niet volledig. Voorzichtig met een dun koperdraadje (geen staaldraad !) het gaatje schoongemaakt en inderdaad werd de opening wat groter. Deze Main Jet zit in de vlotterkamer en hangt in de benzine en heeft daarom als eerste last van vervuiling. Na montage bleek alles weer goed te functioneren.
Bij het leegdraaien van de carburateur aan het einde van het vorige seizoen is er toch benzine in de vlotterkamer blijven staan. Het is beter om deze kamer met het schroefje (15) aan de onderkant van de carburateur volledig leeg te laten lopen.
Vaste positie buitenboordmotor
Tijdens het varen op de motor staat de BBM meestal in een vaste positie en sturen we met de helmstok. Om beter te kunnen manoeuvreren staat de BBM niet helemaal vast. Nadeel hiervan is dat de positie van de BBM soms wat verdraait. Om de positie van de BBM beter te kunnen borgen heb ik in juli 2020 een kleine steun gemaakt van hardhout, ingelegd met rubber, waar de stuurhendel precies in past. De positie van de steun is zo gekozen dat de boot rechtuit vaart zonder dat correctie met de helmstok nodig is.