Icom heeft een groot aantal laadstations in haar programma. Voor elke nieuwe handmarifoon is een ander laadstation nodig omdat elke accu een andere vorm heeft. Technisch gezien is er minder variatie. In de nieuwere modellen wordt vrijwel altijd een Li-ion accu gebruikt met een nominale spanning van 7,4 Volt. Intern gaat het dan om twee Li-ion cellen in serie.
Sommige accu’s hebben twee laad-aansluitingen, aangeven met een plus (+) en min (-) . Deze accu’s worden b.v. gebruikt in de M71 en M73 en zijn met een gewone Li-ion lader op te laden, mits je de spanning en maximale stroom goed instelt. De meeste Icom accu’s hebben drie aansluitingen: plus (+), min (-) en B. Vaak wordt deze extra aansluiting gebruikt voor temperatuurmeting in de accu. Icom gebruikt de B-aansluiting echter als een meetpunt voor de accuspanning. Deze accu’s worden o.a. gebuikt bij de M31, M33, M35, M1EuroV en M91D.
De M1EuroV gebruikt een Li-ion accu met typenummer BP-215. Ik heb een defecte accu opengemaakt en er bovenstaand schema van gemaakt. Linksboven staan de aansluitingen voor het laadstation (+, B, -) en linksonder de aansluitingen voor de marifoon. Het pakket bestaat uit twee in serie geschakelde 18650 cellen. Als bescherming tegen over- en onder-spanning heeft dit pakket een BMS (Battery Management System) met typenummer PR1207. Helaas heb ik op internet geen gegevens kunnen vinden van deze BMS. Wat opvalt in het schema is dat de accu opgeladen wordt via de plus-aansluiting met in de leiding een diode. Meting van de actuele accuspanning vindt plaats via de B-aansluiting.
Om dit soort Li-ion accu’s van Icom met 3 aansluitingen op te laden heb je dus een speciale lader nodig. Dat kan natuurlijk met de originele lader, maar zonder zo’n lader wordt het wat lastiger.
Icom Li-ion lader BC-160
Ik heb ooit een BC-160 Li-ion laadstation gekregen waar de accu’s van de handmarifoons niet in passen. Het is echter wel een leuke, intelligente snellader voor 7,4V accu’s met drie aansluitingen. De maximale laadstroom is 840 mA. Na wat testen en metingen bleek dat deze lader de Li-ion accu’s (snel) op kan laden van de M31, M33, M35, M1EuroV en de M91D. Dit is vooral een uitkomst voor de M91D omdat ik daar (nog) geen origineel laadstation voor heb (BC-204/ BC-205).
Ik heb het printplaatje van de BC-160 ingebouwd in een klein kastje met de status-LED bovenin het deksel. Je kunt de lader voeden met een (Icom) 12V/ 1A adapter. De Li-ion accu is aan te sluiten op de rode (+), groene (B) en zwarte (-) connectoren. Op AliExpress heb ik leuke universele klemmetjes gevonden die mooi passen op de accu van de M91D, type BP-275.
De snellader voor de M31, M33 en M35 draagt typenummer BC-162. De printplaat van deze lader lijkt precies op die in de BC-160. De opstelling van de componenten is anders maar verder lijkt het electronische ontwerp hetzelfde. Helaas heb ik geen schema kunnen vinden van de BC-162 om dit te kunnen verfiëren.
Icom Li-ion accu’s 3P – meetgegevens
De huidige Li-ion accu’s moet je opladen met een constante stroom tot een maximale spanning van 4,2V per cel. De initiële stroom is afhankelijk van de capaciteit en Icom houdt ongeveer C/2 aan bij zijn laders. Dat betekent dat je een accu met een capaciteit van 1600 mAh mag opladen met een maximale stroom van 800 mA. Naarmate de celspanning dichter in de buurt komt van de eindspanning van 4,2V, zal de laadstroom langzaam teruglopen naar nul. Voor twee cellen in serie is de maximale spanning 8,4V en zo verder voor meer cellen in serie.
De BC-160 lader heeft een maximale laadstroom van 840 mA die naar de accu gaat via de plus (+) en terugloopt via de min (-). Meting van de actuele spanning op de cellen loopt via de B-aansluiting. Naarmate deze spanning hoger wordt, zal de spanning op de plus, en daardoor de stroom naar de accu, minder worden. De lader regelt de laadstroom terug naar ca. 0 mA als de accuspanning 8,35V bedraagt. Deze waarde is aangegeven in het schema van de AD-95 (M1EuroV) en de 2P lader BC166 voor de M71/ M73. Bijgevoegd de schema’s van beide laadstations.
In het schema van de BC-160 staat geen spanning genoteerd bij een volle accu, maar de waarde van 8,35V klopt mooi met de actuele meting tijdens het laden. De maximale spanning op de BC-162 is iets lager en komt uit op 8,27V. Deze waardes zijn mooi net onder de maximale spanning van 8,4V gekozen.
BC-160 Instruction manual
BC-160 PCB top view
BC-160 Schematics
BC-160 Schematic diagram