PLB & MOB-AIS/ DSC

Er zijn een groot aantal verschillende persoonlijke noodbakens op de markt. Sommige maken gebruik van een netwerk van satellieten en kunnen zowel op zee als in onherbergzaam gebied gebruikt worden. Anderen zijn speciaal gemaakt voor gebruik op zee.

Personal Location Beacon (PLB)

Een Personal Location Beacon (PLB) kan vrijwel overal ter wereld gebruikt worden. In geval van nood zendt de PLB op 406 Mhz een noodsignaal, uniek ID en GPS-coördinaten naar het Cospas-Sarsat satelliet netwerk. Daarna komt de melding terecht bij lokale reddingsdiensten. Een PLB zendt daarbij ook een homing-signaal uit op de internationale noodfrequentie 121.500 Mhz. Reddingsdiensten gebruiken dit signaal voor positiebepaling.

Elke PLB heeft zijn eigen unieke identificatienummer (Hex ID) dat in het thuisland van de gebruiker geregistreerd dient te worden. In Nederland moet dat gebeuren bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (DCI). Per jaar betaal je hiervoor een vast bedrag, vergelijkbaar met de registratie voor een marifoon.

MOB-AIS/ DSC

Speciaal voor op zee zijn MOB-AIS apparaatjes ontwikkeld. In geval van nood zenden deze via de VHF AIS-kanalen (161.975 en 162.025 MHz) een noodsignaal uit met GPS-coördinaten en een uniek voorgeprogrammeerd MMSI-nummer (972xxxx). Dit signaal kan door schepen in een straal van zo’n 2 NM ontvangen worden en verschijnt op een plotter/ tablet met een speciaal noodpictogram.

Sommige, meer uitgebreide apparaten, kun je programmeren met je eigen MMSI-nummer en zenden bij activatie ook een DSC-alarm uit. Dit kan alleen naar je eigen schip, een selectie van schepen of alle schepen. Deze apparaatjes worden aangegeven als MOB-AIS/ DSC.

Gebruik van een MOB-AIS, net als een AIS-transponder, dien je te melden bij de DCI waarbij je in het bezit moet zijn van het Basiscertificaat Marifonie. Voor gebruik van de extra DSC-functionaliteit moet je beschikken over een Marcom-B of SRC certificaat.

Merken als ACR, Kannad, McMurdo, Besto en Ocean Signal brengen deze apparaten op de markt in verschillende combinaties. Moderne PLB’s beschikken ook over een Return Link Service (RLS) waarmee je een bevestiging krijgt dat je noodsignaal goed ontvangen is. Het meest uitgebreid zijn de PLB’s in combinatie met MOB-AIS/DSC.

Keuze PLB of MOB-AIS/ DSC ?

In het algemeen kun je stellen dat een PLB zinvol is als je niet zelfredzaam bent. Dat is het geval als je alleen bent (solozeiler) en niet kunt terugvallen op medereizigers en/ of bemanningsleden. Een MOB-AIS, eventueel aangevuld met DSC, is aan te raden als redding op zee mogelijk is door bemanningsleden en/of andere schepen in de nabijheid.

Vervangen batterij PLB & MOB-AIS/ DSC

Deze persoonlijke noodbakens zijn niet goedkoop en variëren in prijs van zo’n 250,- (MOB-AIS) tot ruim 600,- voor een PLB MOB-AIS/DSC. De apparaten werken allemaal op een niet-oplaadbare Lithium batterijen met een levensduur van 5 – 7 jaar. Na deze periode is een correcte werking niet meer gegarandeerd en moet de batterij vervangen worden. Laat je dit doen door een gecertificeerd bedrijf, dan worden vaak ook nog andere onderdelen/ afdichtingen vervangen, timers gereset en een uitvoerige test gedaan. Door de (schijnbare) hoge kosten hiervoor zijn er op internet talloze DIY-video’s te zien die, soms tenenkrommend, laten zien hoe je de batterij zelf kunt vervangen. Aangezien het gaat om potentieel levensreddende apparaten zou ik de vervanging altijd laten doen door een gecertificeerd bedrijf of een nieuwe aanschaffen.