Dit type PLB van de firma ACR Electronics kun je krijgen in een gewone (ResQlink) en in een drijvende uitvoering (ResQlink+). Het model is inmiddels vervangen door het type ResQlink 400. Het apparaatje is vrijwel overal op de wereld bruikbaar als een persoonlijk noodbaken. Meer details over de toepaste technologie kun je vinden op deze pagina.
Deze PLB wordt gevoed door 3x CR123A Lithium Manganese Dioxide (LiMnO2) batterijen van Panasonic. Kenmerkend voor dit soort batterijen is de zeer kleine zelfontlading. Daarom zijn ze zeer geschikt in deze toepassing. Expiry-date van ons model is 08-2019. Het batterijpakket heeft een nominale spanning van 9V en onze batterij meet 9,77 V. Hoewel dit nog correct lijkt is het niet duidelijk wat de spanning gaat doen bij belasting, dus als de PLB gaat zenden.
Formeel is de correcte werking van de PLB niet meer gegarandeerd na de expiry-date. Bij een gecertificeerd bedrijf worden, naast het vervangen van de batterij, ook aanvullende werkzaamheden en testen gedaan. Op die manier weet je zeker dat dit, potentieel levensreddende apparaatje, zeker werkt in noodsitiuaties. Bij het bedrijf “De Wolf Maritime Safety” in Yerseke kost vervanging ca. 135,- (incl. BTW en verzendkosten – prijsopgave jan. 2025). Onderstaand hun reactie op mijn vraag over vervanging van de batterij;
Goed dat je hier informatie over vraagt. Het vervangen van een batterij mag namelijk alleen bij een erkende ACR Dealer. Diegene die de ACR-batterijen vervangt, moet ook ACR gecertificeerd zijn. Dit certificaat krijg je door middel van een examen te volgen bij ACR zelf. Daarbij komt natuurlijk ook een stukje service: Wij zorgen dat het product een certificaat krijgt na het vervangen van een batterij. Dit kan alleen door een softwareprogramma van ACR zelf. Op dit certificaat staat ook gelijk de GPS zelftest. Daarbuiten moet de “battery seal” gereset worden. De battery seal is een teller in de PLB. Deze seal telt het aantal zelftesten die worden uitgevoerd. Als de battery seal niet wordt gereset, maar de batterij wel is vervangen, kan het zomaar zijn dat de PLB op een duur zijn “maximale aantal zelftests” heeft geraakt, en daardoor vanzelf denkt dat de batterij op is, en moet worden vervangen. Verder moeten de schroeven worden geborgen met een speciale vloeistof die uithardt. Ook moet er een waterdichtheidstest worden uitgevoerd. Bij elke vervanging van de batterij worden de rubbers en schroeven ook vervangen. Naast het vervangen van een batterij, kunnen wij ook de PLB herprogrammeren. Het kan voorkomen dat een PLB in een ander land wordt gebruikt. Dan moet de PLB de juiste vlagstaat krijgen.
ACR ResQlink brochure
ACR ResQlink specsheet
ACR ResQlink+ specsheet
ACR ResQlink manual