Dit jaar zijn Wim, Gerwin en ik, samen met de commissie Uiterton, bezig geweest met het organiseren van de Small Ships Race. We hebben dit jaar gekozen om, naast de aspecten op veiligheidslijst, veel aandacht te besteden aan praktische zaken rondom het thema veiligheid. Het gaat hierbij o.a. om de volgende aandachtspunten.
Aandachtspunten veiligheid Small Ships Race
Kun je snel en in het donker een rif zetten ?
Kun je de marifoon ook buiten gebruiken/ verstaan tijdens ruig weer ?
Kun je veilig iets warms maken, water koken, thermosfles ?
Is je anker snel bereikbaar om in geval van nood uit te gooien, voldoende gewicht en lengte ?
Wat voor gereedschap/ onderdelen heb je mee voor het uitvoeren van (nood)reparaties ?
Wat doe je als de accu kapot gaat, kleine noodaccu, hoe aansluiten ?
Backup papieren kaarten, kan je hiermee omgaan, uitzetten koers, GPS positie op
de kaart ?
Overzicht marifoonkanalen, getijdetabellen, stroomkaarten (papier en app).
Roerversteviging, ophanging, borging tegen kwijtraken, alternatief roer/ helmstok.
Noodreparatie bij gebroken stag.
Kennis van de buitenboordmotor, documentatie, reserveonderdelen, gereedschap.
Alternatieven noodvuurwerk, Odeoflare, EPIRB, PLB.
Sleepvoorziening, sleepspruit, hoe kan je gesleept worden door b.v. de KNRM ?
Hoe ga je veilig naar het toilet ?
Hoe voorkom je nattigheid en blijf je warm ?
Is je marifooninstallatie in orde, SWR check ?
Marifoon op zeevaartstand voor hoogvermogen (ATIS binnenvaart alleen laag vermogen, niet toereikend op zee).
Transponder geprogrammeerd met MMSI en getest ?
Basiscertificaat marifoon is OK, MMSI aanvragen voor transponder.
Noodantenne aanwezig, handmarifoon adapter voor hoofdantenne ?
Heb je bij het roer zicht op navigatiemiddelen/ marifoon en kan je deze ook bedienen ?
Gedrag bij de shippinglane, oversteken, marifoondiscipline.
Niet de stroom doodvaren, alleen kompaskoers.
Peilkompas als backup voor positiebepaling.
Is navigatieverlichting in orde en klopt gebruik met de voorschriften (< 7 mtr) ?
Zorg dat je boot klaar is, niet teveel klussen op woensdag in IJmuiden.
Altijd reddingsvest aan en aangelijnd in de kuip.
Bulletalie klaar voor gebruik en eenvoudig te monteren, wisselen van boeg.
Is je energievoorziening op orde, accucapaciteit voldoende, mogelijkheid voor opladen (zonnepaneel, laadspoel BBM) ?
Reddingsvest getest en blijft min 24 uur hard, CO2 patroon goed vast, zouttablet ok ?
Heb je voldoende brandstof bij windstilte ?